vineri, 25 iunie 2010

De ce e Raiul gol?

Ne spunea Vio că vrea să meargă neapărat la Mânăstirea de la Dejani, dacă tot suntem prin preajmă. Că vrea să se convingă cu ochii lui de existența unei anumite picturi. Consulți pictura și afli dacă spiritul îți va ajunge în Rai sau dacă va fi chinuit pentru eternitate în cel mai grotesc mod cu putință.

Eu am o oarecare strângere de inimă atunci când vizitez locurile spirituale de genul acesta. Mi se trage de când aveam 13 ani și am stat câteva zile la Mănăstirea Frăsinei. Cine cunoaște.. înțelege ideea.

Bun! Ce ne-nvață Mănăstirea de la Dejani? Chiar la intrarea în biserica cea mare (pentru că sunt două - una este folosită în anotimpurile calde, iar cea mică - iarna) găsim pictura. Un cap de monstru marin cu urechi înghite păcătoșii. Din câte mi-aduc eu aminte învățătura creștină spune că Dumnezeu înseamnă dragoste necondiționată față de aproape, smerenie, pocăință etc. Aici aflăm niște lucruri noi. Nu contează ce ai în suflet, dacă te pocăiești pentru păcatele tale, dacă încerci să fii un om mai bun, cu fiecare zi. Ai mințit o dată, gata, ești pierdut. Ai dormit vreodată în timpul Liturghiei? Ai cunoscut profesori care s-au îndoit și căutau alte interpretări despre viață, moarte, Divinitate? Îți plac banii și te bucuri când iei salariul după o lună de muncă? Știai că dacă te fardezi te va mânca Iadul?

După ce am consultat lista, mi-a fost foarte clar că nu sunt demnă de iertarea lui Dumnezeu. Decât dacă mă voi călugări. Și poate nici atunci. Nu sunt ironică și nici nu vreau să fiu o tirană care își permite să se îndoiască de ideile lumești, depășite și comuniste ale preoților și pictorilor de lăcașe de cult. Poate că încă nu sunt pregătită spiritual pentru a înțelege anumite "legi".




Lista celor care ajung în Iad:
- ateul
- judecătorul nedrept
- necinstătorii de sărbători
- hoții
- care se fardează
- care iau mită
- împărații tirani
- călugării păcătoși
- închinătorii la idoli
- mincinoșii
- bețivii
- preoții lacomi
- fermecătoarea
- dascălii necredincioși
- care înjură
- ucigașul
- trădătorii
- înșelătorii
- sodomiștii
- lacomii
- care s-a spurcat cu dobitoacele
- diavolii
- curvarii
- iubitorii de arginți
- care fac avorturi
- clevetitoarea
- păgânii
- comuniștii
- care smintește
- Arie Nebunul
- care doarme în timpul Liturghiei
- Satana Iuda

Nu este totuși puțin cam mult? În afară de oamenii sfinți, (cum a fost de exemplu Părintele Arsenie Boca), despre care știm că au trăit într-adevăr curat, cine mai este demn de a intra în Rai? Fețele înalte ale Bisericii, poate? În niciun caz! Atunci cine, mă întreb.

Bine, postul ăsta nu este pentru "păgânii" ca mine. Pentru care ideea de Rai și Iad înseamnă cu totul altceva.

Mesaj pentru Vio: dacă te va îndemna să semnezi, spune-i că mai sunt și eu care aș accepta. Măcar să știu pentru ce!

După vizita la mânăstire, a trebuit să ne limpezim cumva mințile odihnite. Oricum.. tot acolo ajungem!



Niciun comentariu: